Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
תיק איה
סופר/ת:
הוצאה לאור:
תאריך הוצאה: 2019
מספר עמודים: 272
אַיָּה בת השש־עשרה יוצאת בבוקר מביתה שבצפון תל אביב - ולא חוזרת. בריחה? חטיפה? אַיֵּה אַת, אַיָּה? תיק החקירה נוחת על שולחנה של ליאורה דגני, בלשית משטרה שמכורה לעבודה ולסיגריות, חובבת מגפיים שחורים ומתגעגעת קשות לסבתא שלה. ליאורה כבר פיצחה בחייה כמה תיקים מסובכים. שיטות החקירה שלה - שילוב של אינטואיציות מעולות וחיבה עיקשת לפרטים - ניצחו לא פעם. עכשיו יש לה שורה של חשודים לחקור; סודות של מתבגרים לפענח; ארוחת ערב אצל הוריה שאין דרך להבריז ממנה; וקצין חקירות ששרירי הגב הבולטים שלו עושים לה דברים. ובתוך כל אלה היום הגורלי של אַיָּה משתלט עליה ושואב אותה למערבולת שהאישי והמקצועי מסתחררים בה בלי יכולת לעצור. תיק אַיָּה הוא רומן בלשי קצבי וסוחף שגיבוריו מנסים להתעלות מעל הנסיבות ונחשפים שוב ושוב במלוא פגיעותם האנושית. נילי אסיא היא סמנכ"ל שיווק בחברת הייטק ואם לארבעה ילדים. היא חובבת אמנות והופעות חיות ומכורה לספרי בלש. תיק אַיָּה הוא ספר הפרוזה הראשון שלה, וגם הראשון בסדרת החקירות של ליאורה דגני.

בשנות ה-90 קראתי שני ספרים שעיצבו את אהבתי לספרות המתח הישראלית. קראו להם צבוטותי ו-אמא הייתה זוחלת, ואת שניהם כתבה לימור נחמיאס הנהדרת. מאז ועד היום, כל ספר מתח ישראלי שיוצא לאור מסקרן אותי, וכך הגעתי גם לתיק איה, ספר הביכורים של נילי אסיא. הכריכה של הספר מעט אפרורית ולא מתבלטת, אך קראתי עליו מספר ביקורות טובות והחלטתי להאזין לו כספר שמע באפליקציית אייקאסט.

יום ראשון שיגרתי בחודש מרץ שנת 2015, קצת לפני חג הפסח. בשעה תשע בערב מצלצל הטלפון בבית משפחת קריניצקי. האם, נורית, עונה לשיחה. מהצד השני נמצא קול מעוות שמכריז: "איה אצלנו." מכאן מתהפך עולמם של בני משפחת קריניצקי מהקצה אל הקצה. הוריה של איה, עמוס ונורית, הם זוג אמיד שמתגורר בצפון תל אביב עם שני ילדיהם: איה בת ה-16 וגל בן ה-12. איה הייתה תלמידה מצטיינת, אולם כשהתחילה ללמוד בתיכון משהו השתנה אצלה. היא נטשה את חברותיה הוותיקות, והתחברה עם שני חברים חדשים: דנה קיטל - שלומדת איתה בשכבה, ותומר אלרון – שמבוגר מהן בשנתיים. העניין שלה בלימודים פסק, וציוניה ירדו משמעותית. הוריה של איה אינם מרוצים מהשינוי שחל בה, אך לא מצליחים להגיע אליה. אפילו לא אחיה הצעיר שהיה קרוב אליה במיוחד.

את התיק, שמוגדר כחטיפה, מקבלת הבלשית ליאורה דגני. ליאורה בת ה-38 היא רווקה, חובבת סיגריות, אלכוהול, מוסיקת רוק ובחורים מזדמנים. ליאורה גרה לבדה בדירתה הישנה של סבתה שהלכה לעולמה, בצפון הישן של תל אביב. ליאורה נכנסת לעולמה של איה בכדי לגלות היכן היא מוחזקת ומי חטף אותה. מבחינתה כולם בגדר חשודים: החברים שלה, השכנים שאצלם היא עובדת כבייביסיטר ואפילו ההורים שלה והמורים בבית הספר. החקירה מתגלגלת ומסתבכת וצוות החקירה של ליאורה עובד ימים כלילות במטרה למצוא את איה, לפני שיהיה מאוחר מדי.

זהו ספר מרובה דמויות, אך כולן היו למעשה משניות כולל איה עצמה, ואילו הדמות הראשית שמובילה את העלילה הייתה דמותה של ליאורה. עם התפתחות הספר אנחנו למדים בעיקר על חייה האישיים של ליאורה, מערכת היחסים שלה עם אימה ועם משפחתה, האקס המיתולוגי שלה ומסירותה לעבודתה.

פסק הדין:
בכדי ליהנות מספר מתח בלשי אני חייבת לאהוב, או לפחות לחבב את הבלש. לצערי לא הצלחתי להתחבר לדמותה של ליאורה, לא יודעת אם זה קשור בי או בה. ביקורתיות מוגזמת כלפי אנשים בסביבתה, מה הם לובשים, איך הם נראים, והכל במסווה של שנינות ועוקצנות שכנראה הייתה אמורה לבדר את הקורא - אך לי זה לא עבד. הכתיבה של נילי אסיא היא טובה, והעלילה בסך הכל לא רעה בכלל, אך לא מדובר בספר שישאיר אתכם פעורי פה, וגם לא באחד מספרי המתח המפתיעים שקראתי, ונראה לי שהייתי נהנית ממנו הרבה יותר בתחילת דרכי. כיום לאחר שצברתי קילומטראז' בקריאה של ספרי מתח אני כנראה מצפה ליותר.

אהבתם? שתפו!

נועה הולצר

אמא עסוקה לזואי הפעוטה, שמצליחה לגנוב קצת זמן קריאה בין 'הופ' ו'לולי'.

כתיבת תגובה

מה הדירוג שלכם לספר?

סגירת תפריט
דילוג לתוכן