Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
שריפות קטנות בכל מקום
תגיות: ,
סופר/ת:
הוצאה לאור: ,
תאריך הוצאה: 2019
מספר עמודים: 372
מספר על שתי משפחות שונות זו מזו — האחת עשירה והשנייה דלת אמצעים — שחיות בשייקר הייטס, עיר פרברית יוקרתית ליד קליבלנד, שהיא סמל לחיי מצוינות וסדר אמריקאיים. בני משפחת ריצ'רדסון העשירים — ויליאם, אלנה וילדיהם המתבגרים: לקסי, טריפ, מודי ואיזי — הם נצר למייסדי העיר. חייהם מתנהלים על מי מנוחות (למעט הצרות שמעוללת איזי מפעם לפעם), עד שיום אחד מגיעות אל פתח ביתם אם ובת, מיה ופרל וורן, שמבקשות לשכור דירת מגורים שבבעלות משפחת ריצ'רדסון. מיה היא אמנית מסתורית שחייה מוקדשים ליצירה, והיא נודדת בארצות הברית עם פרל, בתה המתבגרת, שהיא בת גילו של מודי ריצ'רדסון. קשרים סבוכים ועזים — חלקם מפתיעים, חלקם סודיים — מתחילים להירקם בין המשפחות: קשרי תעסוקה, חברוּת, אהבה, הערצה, משיכה. אל פקעת הרגשות הסבוכה מתווספים במהרה סודות ומחלוקות, ואלה מובילים לזעזועים לא רק בקרב שתי המשפחות, אלא גם בקהילה המקומית. "שריפות קטנות בכל מקום", רב־מכר ענקי בארצות הברית (ובקרוב סדרת טלוויזיה בהפקת ריס ויתרספון), הוא רומן מפתיע על יחסי הורים־ילדים, על חברה מעמדית נוקשה, ועל הבחירה שניצבת בפני כל אדם: האם ללכת נגד הזרם או להיסחף בו.

תשוקה כמו אש, היא דבר מסוכן. היא עלולה לצאת משליטה בקלות רבה. חוקים קיימים מסיבה טובה: אם תציית להם, תזכה להצלחה. אם לא, אתה עלול לשרוף את העולם עד היסוד.

יחסים בין אמהות לבנותיהן מאז ומתמיד היו עניין מורכב. כמו בכל דבר, יש הרבה סוגים של אמהות, יש אמהות משחררות ויש אמהות שרוצות שבנותיהן המרדניות יהיו צייתניות והן שוכחות שפעם לפני הרבה שנים גם הן עצמן היו ילדות שרצו לחוות את העולם דרך עיניים תמימות והרפתקניות.

עלילת הספר נפתחת כאשר אלנה ריצ'רדסון מתעוררת לילה אחד לצליליו הצווחניים של גלאי האש שלה. מסתבר שביתה היוקרתי בעיר שייקר הייטס בו היא מתגוררת עם בעלה ביל וארבעת ילדיהם המתבגרים: טריפ, לקסי, מודי ואיזי, עולה בלהבות.
לפני מספר חודשים אלנה השכירה את אחת הדירות שלה למיה, אמנית צילום ובתה בת ה 16 פרל. אלנה הסבירה לשתיים מהם החוקים הנהוגים בשייקר הייטס.
החוקים אמנם נוקשים אבל הכל נעשה במטרה אחת: ליצור קהילה אוטופית!
מיה היא אישה שיש לה חוקים משלה והיא לא מתנצלת על זה, היא אמנית בכל רמ"ח אבריה והנפש שלה חופשיה.
בתה, פרל היא נערה מחוננת עם זיכרון פנומנלי ורק דבר אחד מעיב על חייה: אורח החיים הארעי שהיא חיה עם אמה, השתיים כבר עברו מדינות בלי סוף ולא השתקעו בשום מקום מעבר למספר חודשים.
אלנה נרתעת ממיה אבל עם זאת מקנאה בתעוזה שלה, משהו שמזמן כבה בנפש שלה עצמה.

חיים שלמים של שיקולי נוחות וחשיבה פרקטית חנקו את הניצוץ שבתוכה, כמו שמיכה עבה וכבדה (עמ' 182)

מודי, בנם האמצעי של ביל ואלנה נמשך לפרל כמו פרפר לאש ומכניס אותה לתוך ביתם, שם היא נקשרת ללקסי האגואיסטית, מתאהבת בטריפ השטחי ומתחברת לאיזי הצעירה המרדנית שבחבורה.
פרל ומיה הופכות לאט לאט לחלק בלתי נפרד ממשפחת ריצ'רדסון והן משנות בלי להתכוון את האווירה בבית ואת חייהם של היושבים בתוכו.
איזי היא מהפכנית בנשמתה, מרדנית ופרועה ובניגוד לאחיה שחייבים תמיד לעשות את הדבר הנכון, היא לא אוהבת להיות פוליטיקלי קורקט ולא מהססת להביע את דעתה הכנה גם כשלא מבקשים ממנה לעשות זאת.
אלנה לא אוהבת את המרדנות של איזי למרות שהיא ההעתק שלה כשהיתה צעירה והיתה לוחמת צדק עד שהחליטה להתביית ולהפוך למתבוננת על החיים מהצד.
שרשרת אירועים שמתרחשת בעיר ומערבת בתוכה את כל הדמויות בעלילה גורמת לסערת רוחות שתשנה את חייהם של כולם לנצח וגם סודות כמוסים נחשפים ועלולים לפרק את כל מגדל הקלפים שנבנה בעמל רב.

סלסט אינג נוגעת בספר הזה בנקודות מאד רגישות בנושא אמהות, גזענות, מעמדות, שבירת חוקים ובדילמות מאד לא פשוטות שכל אם בעלילה צריכה לשאת עמה. אין פה בסיפור מצב של שחור או לבן ואהבתי איך שכל הקצוות נסגרו בסוף. העיר הכביכול אוטופית מסמלת את החיים של כולנו ואת מה שאנחנו מציגים לעולם כלפי חוץ בזמן שבפנים יש סערות, העמדות פנים, סודות ושקרים וגם רקבון לפעמים.
מבחינת הדמויות, לא אהבתי את דמותה של אלנה, היה בה משהו מתנשא, שיפוטי, מתחשבן אבל אהבתי את דמותן של מיה ואיזי, שתיהן הלכו עד הסוף עם האמת שלהן.
יש בספר הזה כל כך הרבה עומק ותובנות שקוראים אותו לאט ומתענגים על כל מילה.

קריאה מהנה.

אהבתם? שתפו!

חגית בן-חור

חגית בן חור, בלוגרית ספרים, חיה בסרט ומכורה לסדרות טלוויזיה.

כתיבת תגובה

מה הדירוג שלכם לספר?

סגירת תפריט
דילוג לתוכן