שום דבר באמת
סופר/ת:
הוצאה לאור:
תאריך הוצאה: 2015
מספר עמודים: 318
גילי לוין היא רווקה צעירה בתל אביב של קיץ 2011, רגע לפני המחאה החברתית הגדולה. כל האנשים סביבה מזויפים. הם ממציאים לעצמם בני זוג, עונדים חיקויים של שעונים יוקרתיים ומעטרים את קורות החיים שלהם בשבחים. גילי חושבת שאין בחייה עניין של ממש. עד שיום אחד היא מאבדת את תעודת הזהות שלה. כשהיא מגלה שיש בעיר גילי לוין אחרת שחיה חיים מסעירים, היא מחליטה להתנסות בכמה דברים חדשים. היא נסחפת בהרפתקאות מיניות, מסתבכת במשולש רומנטי אפלולי ואפילו מוצאת עצמה בברלין במרכזה של מזימה משונה. כשחייהן של שתי הגיליות מצטלבים, לומדות השתיים על בדידות ועל כמיהה לאהבה, ואנו מוזמנים לחשוב יחד איתן על המתח שבין הרצון לשנות את חיינו לבין מגבלות היכולת לעשות זאת ולהישאר נאמנים לעצמנו. שום דבר באמת הוא רומן סקסי ושנון על חוויות בלתי שגרתיות, על גברים בלתי אפשריים ועל נפשה הסוערת של הרווקה הישראלית העכשווית. במיומנות מרשימה ובהומור מעודן טווה קליה מור עלילה מסעירה ורבת התרחשות, הכתובה בשפה יומיומית, נקייה וישירה, ברוח הזרם הפוסט מודרניסטי של הסופרים הישראלים של שנות התשעים. סגנון שובה לב זה מציע מרחב אלטרנטיבי לעיר תל אביב, המתוארת כאן עם כל קסמהּ הרע, על שלל הצעירים המתבגרים בה מאוחר מדי ומחפשים את זהותם. הלשון והמציאות משמשות כאן בערבוביה, כך שהתרחשויות טעונות מתוארות באופן תיאטרלי על גבול האבסורד, והרפתקאות קטנות של חולין נחוות כמשמעותיות והרות גורל.

קיץ 2011 היה קיץ מיוחד בישראל. המונים יצאו לרחובות ומחו על כך שאין להם אפשרות לרכוש דירה, מחו על המחירים היקרים של מוצרי הבסיס בסופר ועל יוקר המחייה בארץ. המחאה החברתית קמה בקול תרועה גדולה והמשיכה לגדול ולהתרחב כמו אש הניצתת בשדה קוצים. בסופו של דבר היא הסתיימה בקול ענות חלושה. המחירים – עדיין יקרים מאד, ואילו מחירי הדירות ב-2018 גבוהים יותר מהמחירים בשנת 2011.

באותו הקיץ, יושבת במשרדי 'אופק טכנולוגיות' גילי לוין, רווקה תל אביבית שעובדת כרכזת גיוס, ומשתעממת מעבודתה ומחייה. יום אחד היא מאבדת את תעודת הזהות שלה. בביקור במשרד הפנים היא מגלה שיש גילי לוין נוספת, והיא גרה ממש לא רחוק ממנה. היא מחליטה לגלות מיהי הגילי "המתחזה" ולעקוב אחריה, כדי להוסיף קצת עניין למציאות האפורה שלה. היא ממתינה לגילי "המתחזה" ממש מחוץ לבניין שבו היא גרה, סקרנית לפגוש אותה. גילי לוין השנייה חוזרת הביתה בסופו של דבר, אבל היא לא חוזרת לבד. מרחוק מבחינה בה גילי הראשונה מתנשקת נשיקה לוהטת עם בחור מבוגר ממנה. היא מחליטה לחזור לביתה ולא לומר לה דבר.
המחשבות על גילי המתחזה שחיה חיים מרגשים ומלהיבים לא פוסקות, וגילי הראשונה מחליטה לצאת למסע של חיפוש עצמי שכולל ריגושים וחוויות חדשות, בעיקר בתחום המיני. היא יוצאת למועדונים מפוקפקים שלפני כן לא הייתה דורכת בהם, מצטרפת כצלע שלישית לזוג נשוי הנמצא בנישואים פתוחים, טסה לברלין ומסתבכת בפלילים.

הספר כתוב בקולן של שתי הגיליות, כאשר כל גילי כותבת בגוף ראשון. בתחילת כל פרק אנחנו בעצם לא יודעים מיהי המספרת עד שאנחנו קוראים ומבינים במי מדובר, יש קוראים שיכולים להתעייף מכך, אבל אני דווקא מצאתי בזה המון חן. בסופו של דבר שתי הגיליות יפגשו, וגילי הראשונה תגלה שלא כל הנוצץ הוא זהב, וחייה של גילי השנייה לא כל כך מרגשים ולא כל כך מלהיבים כמו שחשבה. במהלך הקריאה הבנתי ששתי הגיליות הולכות בכיוונים מנוגדים: גילי הראשונה, שחייה שגרתיים ומשעממים מנסה לתבל אותם ומכניסה בטעות ראש בריא למיטה חולה, ואילו גילי השנייה דווקא מנסה להכניס סדר ושגרה לבלגן שבחייה, בייחוד בתחום הרומנטי.

פסק הדין:
ספר ישראלי צעיר ומרענן כמו אבטיח מתוק וקריר ביום קיץ חם. הסופרת ניסתה לשלב כאן סגנונות שונים. יש קצת מתח, קצת אהבה, קצת זוגיות, קצת תשוקה, קצת הרפתקאות – ולטעמי זה הצליח לה. זו לא קריאת חובה אבל זה ספר שיעביר לכם כמה שעות בהנאה רבה. זהו ספר הביכורים של קליה מור, ואני בהחלט מצפה לקרוא את הספר הבא שלה.

אהבתם? שתפו!

נועה הולצר

אמא של זואי הפעוטה ונינה החתולה. בודקת תוכנה ביום ותולעת ספרים בלילה.

כתיבת תגובה

מה הדירוג שלכם לספר?

סגירת תפריט