Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
עוד חמש דקות
תגיות: ,
סופר/ת:
סוגה:
מוציא לאור:
שנת הוצאה: 2015
מס' עמודים: 334
בניה ויואב, שני חברי ילדות שגדלו באותה התנחלות, נזרקים מתוך חייהם, וכל אחד מהם יוצא למסע שאין לדעת כיצד יסתיים. הזמן הוא ערב פינוי יישובים לטובת הסכם מדיני. בניה, רב צעיר בהתנחלות, נקלע למאבק בין נערי גבעות מקומיים ובין המתונים שבאנשי היישוב, והמאבק מידרדר לאלימות קשה. מן הרגע הזה והלאה בניה אינו יכול לקיים עוד את שגרת חייו. יואב, שהתיישב בתל אביב אחרי מסעותיו בעולם, חוגג עד אבדן חושים במסיבת טבע, ובה עולה ומשתלט עליו אירוע טראומטי מימי שירותו הצבאי. גם הוא מתקשה לחזור לשגרה. שני צעירים ישראלים בני זמננו מצטיירים כאן לכאורה על דרך הניגוד המוחלט – מכאן היאחזות באדמה ובאמונה ובמשפחה, ומכאן מסעות ופריקת כל עול – אבל הלבטים אינם תחומים בצד זה או אחר, גם לא הכמיהות. על ספו של כפר פלסטיני ייפגשו לבסוף שני המסעות המנוגדים. באומץ, בפיכחון ובכישרון רב נפתח כאן צוהר כפול אל שני עולמות שרק מעטים עסקו בהם מתוך היכרות אינטימית כל כך.

על מנת להבין את הספר, או ליתר דיוק את הסיפור, דומה שכדאי לפני הכל לתהות על קנקנו של המחבר. יונתן ברג, יליד שנות השמונים, גדל בהתנחלות פסגות שמצפון לירושלים כילד ובחור דתי. אביו עסק בתחומי החקלאות ביישוב, כאשר בשנים האחרונות פתח יקב מצליח. הוריו התגרשו לפני שנים. יונתן עצמו חילוני כיום. גר בתל אביב. מתעסק בכתיבת שירה ופרוזה ובביבליותרפיה.

ולמה זה חשוב? כי כשקוראים את הספר, נראה שכל הדמויות שבסיפור, וודאי הראשיות שבהם, הן בן דמותו של המחבר בתקופות שונות של חייו. או ליתר דיוק – בן דמותו של המחבר כפי שהיה יכול להיות לו היה לו מסלול חיים אחיד יותר.

ולתורף העניין – בניה ויואב הם שני חברי ילדות מאותה התנחלות. בניה נשאר לגור במקום עד היום עם אשתו וילדיו וממשיך לשמור על אורח חיים דתי. לאורך כל הספר הקשר הזוגי ביניהם מעורער ויודע עליות ומורדות. באמצע נכנסת לתמונה האקסית של בניה שאף מעצימה את הבעיה. ההתנחלות בה הם גרים עומדת לפני פינוי, דבר שמעורר דיון גדול ביישוב האם וכיצד להגיב לכך. יואב הינו ממובילי גישת האנטי-מאבק או המאבק השקט, ובתמורה לכך נערי היישוב המיליטנטיים מנסים להתקיפו פיזית ומילולית ויורדים לחייו ולחיי משפחתו עד כדי מחשבות שלו לעזוב את היישוב.

יואב, מנגד, נמצא כאת במסע שאחרי הצבא מסביב לעולם. הוא מחפש את עצמו – דתית, זוגית, מקצועית ובכלל. אבל בעצם הוא כנראה בורח. בורח מעצמו, מביתו, ממשפחתו, מהיישוב, אך בעיקר מחוויה אחת בשירותו הצבאי. חוויה שכל הזמן חוזרת ורודפת אחריו, והוא כל הזמן חושש להתעמת איתה.

כל פרק בספר מסופר מנקודת מבטו של גיבור אחר, לסירוגין. במהלך הקריאה לעיתים אני מוצא את עצמי קורא על גיבור אחד ומחכה כבר שיסתיים הפרק כדי להמשיך לקרוא על הגיבור השני, אולם ברגע שחזרתי לגיבור השני, אני מסוקרן שוב לדעת מה קורה לראשון. כך שהכתיבה מעניינת, מושכת ומעוררת סקרנות ועניין רב והספר ערוך היטב מבחינת חלוקת הפרקים שבו.

בפרק האחרון, כצפוי, מתאחדים יואב ובניה. יואב מחליט לחזור ליישוב שלו לביקור ולנסות להתעמת עם הדבר שהוא בורח ממנו יותר מכל. הוא פוגש במקרה את בניה. יחד עולים זיכרונות רבים, ושניהם הולכים יחד להתעמת עם העבר הלא פתור של יואב. ואז מסתבר שבאותו מקום יש גם עבר לא פתור של בניה.

בשורה התחתונה, ספר מעניין ומותח, אם כי אינו מוגדר כספר מתח. סיפור טוב המשלב חיפוש עצמי, פוסט טראומה, התמודדות ותככים בהתנחלויות ובחברה הדתית בכלל לצד מסע במזרח, בתל אביב, ובכפר פלסטיני. אך בעיקר – זהו ספר על זוגיות – זו הקיימת וזו החסרה, זו הקבועה וזו הארעית אך היציבה.

דוד פרוידיגר

דוד, 36, ירושלמי בנשמה, מכור למילה הכתובה- לקרוא, לכתוב ומה שביניהם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן