Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
נובלה לירית
תגית:
שנת הוצאה: 2019
מס' עמודים: 100
אנמארי שוורצנבך – 1942-1908, היתה עיתונאית, סופרת, אנטי-פשיסטית, ארכיאולוגית ותיירת נלהבת, שראתה עולם והגיעה למקומות נידחים שנשות תקופתה לא תיירו בהם בדרך כלל. לאחר שכתביה ראו אור מחדש בשלהי שנות השמונים של המאה העשרים, עשו אותה רוחה הבוהמית ונשמתה החופשית, היותה לסבית מוצהרת ומעורפלת מבחינה מגדרית, לדמות קאלט פופולרית באירופה, הלהט"בית והספרותית גם יחד. בספר זה, נובלה לירית, מספרת שוורצנבך את קורותיו של בחור צעיר ממשפחה עשירה ומכובדת, אשר מתאהב עד מעל לראשו בסיבילה, זמרת קברט ברלינאית. על אף הקריירה הדיפלומטית המבטיחה שמצפה לו, הקסם שמהלכת עליו סיבילה גורם לו להטיל ספק בערכי המשפחה המסורתיים שעליהם גדל. משפחתו, עתידו ומעמדו נעשים חסרי חשיבות כשהוא מעדיף לחכות למושא אהבתו בכל לילה מחוץ לתיאטרון שבו היא מופיעה, רק כדי לשהות במחיצתה ושתואיל בטובה לצאת עמו לנסיעה במכוניתו ברחובות ברלין החשוכים. האהבה החד-צדדית הנואשת של הגיבור חסר השם מוצאת ביטוי לירי בכתיבתה העדינה והמרומזת של שוורצנבך, בהתאמה מושלמת לשמו של הספר. הדיוקן הפסיכולוגי החידתי שיצרה שוורצנבך בהיותה בת 23 בלבד, טומן בחובו הדהודים מסקרנים לחייה האמיתיים של הסופרת. למעשה, לאחר שהספר נובלה לירית ראה אור הודתה המחברת שהגיבור המיוסר שלה הוא בעצם גיבורה, ואישרה את מה שחשבו רבים בני התקופה: זהו סיפור אהבה לסבי, בזמנים חברתיים ופוליטיים סוערים – ראשית שנות השלושים בגרמניה. שוארצנבך אמנם התוודתה על חששה מכתיבת ספר לסבי בתקופה ההיא ובגילה הצעיר, אך אולי דווקא בשל כך הקריאה בספר מהלכת קסם על הקוראים, שחשים בייסורי הנפש של הגיבור/גיבורה ושל המחברת.

גבר מכובד מוצא עצמו נשרך אחרי אישה, זמרת. הוא מאוהב בה ולא יודע מנוח מהאהבה הזו, הוא מקריב בשבילה את השינה שלו, ובכך הוא מקריב בעצם הכול. גיבור הספר חסר השם, שוכח מעבודתו, מהקריירה שייעדו לו, וממלא את ראשו בה. הוא לא יודע עליה מספיק, אבל הקסם שלה מהלך עליו, והוא רק מחכה לרגעי החסד בהם הם יטיילו יחד ברחובותיה של ברלין, עד לרגע שדרכיהם נפרדות.

יצא לי לראות הרבה את הספר ברחבי הפיסבוק, וכל פעם שקראתי את התקציר הוא עניין אותי, אבל לא היה לי אומץ לקרוא אותו. לאחרונה קמו כמה הוצאות עצמאיות והחליטו להתאגד ולהקים את הקולקטיב הספרותי, בו נמצאות 11 הוצאות שמשתפות פעולה, ומוכרות מארזים משותפים שיעודדו רכישה דווקא דרך ההוצאות. יצא והשתתפתי בפעילות שלהם בפייסבוק, וזכיתי בה, וכך התגלגל לידיי מארז הפתעה של 4 ספרים. לא ידעתי מה מחכה לי שם, וכשפתחתי את החבילה, שמחתי לראות את הספר הזה בתוכה, וכך מצאתי לי את ההזדמנות לקרוא אותו.

הספר קצר, בערך 90 עמודים, ועוד עשרה עמודים של הערת המתרגמת. אבל משהו בו הילך עליי קסם. ניסיתי לנקות את מה שכבר ידעתי עליו, ואת מה שקראתי בתקציר, ולשקוע לתוך העלילה, והוא תפס אותי, גרם לי לקרוא אותו באיטיות, כדי שאוכל לקרוא כל מילה ומילה. יש בספר הזה משהו לא ברור, אבל הוא גם זה שמוביל את הספר, כוח לא מוסבר שמכניס אותנו לעומק, ומחפש משמעות למילים.

אני מרגישה שהספר הזה קצר, כדי שנקרא אותו שוב, ואני יודעת שזה מה שאני אעשה בהמשך. הכתיבה של שוורצנבך והרעיון הכללי של הספר, הזכירו לי את כתיבתו של שטפן צוויג, וכמו מין חיבור עלילות בין '24 שעות בחיי אישה' (הוצאת תשע נשמות) לבין 'היה זה הוא?' (הוצאת זיקית). הספר מתאים למי שאוהב את הספרות הקצרה של המאה הקודמת, ספרות שבמילים קצרות מעוררת מחשבה, ואומרת הרבה דווקא בין השורות, ולא על גביהן.

הייתי מוסיפה פה עוד על שוורצנבך ועל הספר הנוכחי, אבל הערת המתרגמת שירי שפירא בסוף הספר, הביאה את כל מה שצריך.

שורה תחתונה: קריאה קצרה מובילה למחשבה ארוכה.

רעות אסתר פנקוס

לומדת חינוך, עובדת בסטימצקי ומכורה לריח של ספרים וגם לקריאה בהם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן