Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
חינוך הומני בעידן דיגיטלי פוסט-מודרני
תגית:
סופר/ת:
סוגה:
מוציא לאור:
שנת הוצאה: 2020
מס' עמודים: 294
פִּתחו את הסכר ואפשרו לרעיונות יצירתיים לזרום באלף יובלים. המורים והמנהלים רוצים ויכולים לחדש את פני החינוך ולהוביל אל ההווה. "תנו להם כנפיים, והם יניפו את מערכת החינוך למרומים ויישאו עימם את  התלמידים" – כך מבקש מחבר הספר מקברניטי החינוך ובה בעת מציע דרך להניע את ספינת החינוך מן העידן שחלף אל עבר העתיד, שהוא כבר מזמן כאן. בחלקו הראשון של הספר מצייר הכותב את המאפיינים של מערכת החינוך הארכאית כפי שהיא היום, ואת תמונת החינוך כפי שהיא צריכה להיות במילניום השלישי. בחלקו השני של הספר מנתח המחבר את המדיניות של שרי החינוך מאז שנת 2000 ומסביר למה ספינת החינוך מיטלטלת ועדיין סובבת על מקומה ולא נעה אל הקִדְמה. בחלקו השלישי של הספר מתווה המחבר את הדרכים שיש בהן כדי להניע את המערכת אל החדש, כאשר את עיקר יהבו הוא תולה באנשי החינוך שבכוחם לשחרר את הספינה התקועה במקומה. מחבר הספר, ד"ר עוזי מלמד, היה בעברו מורה, מנהל בית ספר, סמנכ"ל הממונה על הפדגוגיה והטכנולוגיה ברשת אורט, מנהל פדגוגי של תוכנית התקשוב הארצית, מנכ"ל המרכז להוראת המדעים במכון ויצמן, מנהל פדגוגי של בית ספר להכשרת מנהלים באוניברסיטת תל־אביב, הוביל את צוות המידענות של משרד החינוך ואת צוות תכנון התאמת המכללות למאה ה־21 , שימש כיו"ר הוועד המנהל של מכון מופ"ת למחקר ולפיתוח תוכניות בהכשרת עובדי חינוך והוראה במכללות להכשרת מורים.

העולם מתקדם, אבל איכשהו נראה תמיד שהחינוך נשאר מאחור, אותם שיטות לימוד ואותו מבנה נשארו איתנו כבר שנים, וגם כשכבר יש מישהו שמנסה לעשות שינוי, לא עובר רגע והבא אחריו משנה הכול. אבל החינוך חייב לעבור את השינוי שלו, לשם כך כתב ד"ר עוזי מלמד את הספר הזה. הספר מחולק ל-3. בחלק הראשון מובאת לנו סקירה על החינוך בהיסטוריה ועד ימינו, וגם איך החינוך נראה היום. מתחילים בהיסטוריה כדי להבין איך הגענו לאן שהגענו. החלק השני מפגיש אותנו עם המדיניות של שרי החינוך מתחילת המילניום הנוכחי ועד לשר נפתלי בנט, ומציג את מה שעשו ולא עשו, ואת מה שקידמו או החזירו לאחור. החלק השלישי והאחרון, מציג לנו את העתיד, לאן אנחנו אמורים לשאוף להגיע, ומה יכול לקדם את החינוך למקום חדש.

אני אוהבת ללמוד ואני אוהבת לחדש לעצמי דברים בתחומים בהם אני עוסקת, ולכן כשראיתי את הספר הזה, החלטתי לקרוא אותו, ידעתי שהוא ייתן לי ערך מוסף, ויפתח לי את הראש לכיוונים חדשים, וזה בהחלט מה שהוא עשה. השנה, במסגרת לימודי, למדתי שני קורסים, שבזכותם בעיקר רציתי לקרוא את הספר, שני הקורסים עסקו בדרכים שבהם יש ללמד, אבל בעיקר באיך אפשר ללמד בצורה חדשנית ומותאמת עם רעיונות בתוך הקופסא, כלומר, בתוך המסגרת הקיימת.

גם הספר כאן, מדבר איתנו על רעיונות שנשארים בתוך הקופסא, רעיונות שאמנם ישנו את המערכת, אבל לא יטלטלו אותה בצורה בלתי הפיכה. הספר כתוב בשפה ברורה ונעימה, אמנם הרבה מהמושגים הכרתי, בזכות הקורסים הנ"ל, אבל כל המושגים היו מבוארים בצורה פשוטה, ולא הייתי צריכה לפתוח מילון כדי להבין את המילים, וזה הפך את חווית הקריאה והלימוד לקלילות יותר.

זה ספר שפותח את הראש וגורם לחשוב על מערכת החינוך בכיוונים חדשים, זה ספר שחשוב ששרי חינוך יקראו קודם כל, אבל גם מנהלים ואנשי חינוך נוספים יכולים ללמוד ממנו המון, ולהרחיב את האופקים שלהם בכל הקשור לדרכי למידה והוראה חדשים. לי באופן אישי גם היה מעניין מאוד ללמוד על ההיסטוריה של החינוך והסקירה הזו הייתה חשובה מאוד בעיניי, וגם מאוד מלמדת.

שורה תחתונה: המאה ה-21 והמילניום ה-3 כבר כאן, עכשיו רק נשאר שהחינוך יגיע אליהם!

רעות אסתר פנקוס

לומדת חינוך, עובדת בסטימצקי ומכורה לריח של ספרים וגם לקריאה בהם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן