Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
באהבתו אותה
קטגוריה:
מוציאים לאור: ,
שנת הוצאה: 2021
מס' עמודים: 287
גבר אחד, ארבע נשים.  מזימות ומשאלות לב, אהבה וקנאה, פחד ותקווה.  בחור יפה־מראה וגבה־קומה נשלח בהוראת הוריו לחפש לו אישה. הוא מוצא אותה, וגם היא יפת־תואר ויפת־מראה. לו קוראים יעקב ולה רחל, הם נפגשים על פי הבאר, האהבה ניצתת ממבט ראשון ולא נותר להם אלא לבקש את הסכמת אביה. יעקב מתחייב לעבוד תמורתה שבע שנים. כמה פשוטים יכלו הדברים להיות. וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אוֹתָהּ. לבן, אביה של רחל, מזהה את ערכו הרב של הבחור הנאה והחסון שמתארח בביתו, והוא רוקם תוכניות זדוניות. אלא שיעקב אולי איש תמים ויושב אוהלים, אבל גם לו יש תוכניות משלו. בדרכו לבית לבן הוא קיבל הבטחה והוא נחוש לגרום לה להתקיים. ולשם כך הוא חייב להביא לעולם בנים. הרבה בנים. גם אם בכך הוא פוגע באהובתו, שאינה מצליחה לעזור לו בכך. במשחק הגברי המפותל הזה, הנשים הן כלים על לוח משחק. אין להן מעמד והחוק אינו מגן עליהן. ודווקא משום כך רחל ולאה, יחד עם השפחות שלהן, זלפה ובלהה, מחליטות לעצב את גורלן במו ידיהן. בתבונה ובסבלנות, יחד ולחוד, הן רוקמות את עתידן  - שהופך להיות עתידו של בית ישראל כולו. בְּאַהֲבָתוֹ אֹותָהּ מתבסס על הסיפור המוכר שעליו גדלנו כולנו ומגלה בו פנים חדשות ועלילה מסעירה וסוחפת שאינה מרפה מהקורא לרגע. חוה עציוני־הלוי משמיעה באומץ וברגישות אין קץ את קולן המושתק של אמהות השושלת שלנו. חוה עציוני־הלוי היא פרופסור אמריטה באוניברסיטת בר־אילן ומחברת רבי¬־מכר תנכיים. אתם מוזמנים לבקר באתר שלה: http://www.women-in-the-bible.co.il/

גבר אחד שמסובב את ראשן של ארבע נשים, רק המשפט הזה מספק חומר לכתוב ספר שלם.

יעקב מגיע לביתו של לבן, אביהן של לאה הבכורה ורחל היפה. יעקב יפה מראה, בנוי לתלפיות חדור מטרה למצוא לו לאישה. הוא פוגש את את רחל ליד הבאר ושניהם מתאהבים אהבה ממבט ראשון. כבר מההתחלה הוא מסמן את רחל כאשתו העתידית אך מטפח יחסים קרובים גם עם אחותה לאה שמקבלת ממנו לא מעט תשומת לב ומתנות יקרות.
רחל הינה נערה צעירה ויעקב חסר האמצעים מציע ללבן לעבוד עבורו 10 שנים תמורת בתו. בסופו של דבר הם מסכימים על 7 שנים והספירה לאחור מתחילה.
הספר מספר על אורחות החיים והמנהגים של אותה תקופה. גם המשרתות האחיות זלפה ובלהה שמעורבות בקורות המשפחה חלק בלתי נפרד מהסיפור וגם הן איפשהו התחרו על ליבו של יעקב המבוקש.

רחל מתאהבת ביעקב וחולמת על החיים המשותפים שלהן יחד. היא דמיינה את המשפחה שיקימו וחלמה לישון איתו בביתו הצנוע שצמוד לביתו של אביה. היא מסרבת להצעתו המפתה של חנוך האמיד לנישואים ודבקה בהחלטתה להיות של יעקב. היו לה תקוות לחיים טובים איתו, כך לפחות הוא הבטיח.
כל העתיד של רחל משתנה כשיום אחד אביה מציע הצעה מוזרה, הצעה שתשנה את העתיד שלה, הצעה שלצערה לא תוכל לסרב לה.

מה הציע אביה? מה יעלה בגורלה? מה יעלה בגורל אחיותיה?

מבטיחה לכם ששישו ושימחו! הרבה יקרה! אין רגע דל בסיפור.

הספר מסופר מקולן של ארבע הגיבורות לסירוגין, במקטעים ובפרקים קצרים. מצד אחד זה הוסיף לסיפור ומצד שני הרגשתי (בעיקר בהתחלה) שזה מעיק ומבלבל.
השפה עשירה, הסיפור מסופר ברוח התקופה, אני מודה שנשאבתי לסיפור עם כל הפיתולים, התככים והעניינים המסובכים של המשפחה הזאת. אבל זה סחב עד קצת אחרי החצי, אחר כך הרגשתי שהעלילה פחות מעניינת ומסתעפת לכיוונים פחות מסקרנים, לפחות מבחינתי.

לאורך הסיפור ליוותה אותי המחשבה על ריבוי הנשים לגבר אחד ולא פעם הרהרתי בעובדה עד כמה זה היה נהוג באותה התקופה, זכרתי שכן אבל עדיין נכנסתי לקרוא בדוקטור גוגל. לא היה לי ברור איך נשים היו חולקות את בן הזוג שלהן עם אחרות באותו משק בית, לא נראה לי שהייתי מסוגלת.

מתוך ויקיפדיה:
בתקופת המקרא נשיאת כמה נשים הייתה דבר נפוץ, הן בקרב עם ישראל והן בין אומות העולם, בעיקר אצל מלכים ואנשים בעלי יכולת כלכלית. בתנ"ך הוזכרו מלכים רבים שנשאו מספר נשים, הבולט והמפורסם מכולם הוא שלמה המלך המתואר במקרא כמי שהיו לו 700 נשים ו-300 פילגשים.
במספר מקרים התקיימו נישואים לאישה שנייה מחמת עקרותה של האישה הראשונה, לדוגמה נישואי הגר לאברהם, וייתכן שגם נישואי פנינה לאלקנה, אבי שמואל.

 

שרון בצלאל

אמא לשלושה, אין לי דקה לנשום אבל בולעת ספרים כאילו אין מחר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן